Followers

Friday, December 31, 2010

Kalau Semua Orang Pandai

Salam Ukhuwwah.

" Kalau semua orang pandai, cikgu pun tak boleh makan ikan, tak ada orang yang nak ke laut ( jadi nelayan ), tak ada orang yang nak menoreh getah dan tak ada pula orang yang nak tanam sayur. Cikgu pun tak boleh makan sayur. Tak apa lah cikgu, rezeki saya setakat tu. Lagipun saya tak lih gi ( tidak berjaya ) dalam SPM. Saya berjaya ikut cara lain ". 

Itulah luahan bekas pelajar saya di sekolah lama dahulu. Peristiwa ni berlaku dalam tahun 2007 di Pasar Kampung Raja, Besut, bilamana saya menyapa Arif ( bukan nama sebenar ). Seorang pelajar yang agak nakal tapi tidak jahat. Kurang berjaya dalam pelajaran sewaktu di alam persekolahan dulu. Mungkin kerana beliau dari latar belakang keluarga yang kurang menitikberatkan pendidikan. Juga dari taraf sosio ekonomi keluarga yang rendah.

Betul kata Arif. Jika semua orang pandai maka tiada pula orang yang bodoh. Jika semua orang bodoh, maka tiada pula yang pandai.

Sepanjang tempoh masa menjadi pendidik, saya berpendapat juga ingin berpandangan, pada saya, secara kebiasaannya pelajar yang pintar, cerdik akademik bilamana mereka berjaya. Mereka akan mengelak untuk bersua muka dengan gurunya ketika terserempak di jalanan. Tapi..... bagi pelajar yang nakal dan tidak pandai dalam pelajaran masa di alam persekolahan dulu, mereka bila berjumpa dan bertemu dengan guru mereka, dari jauh sudah memanggil nama guru-guru mereka untuk bertukar cerita dan bertemu mata. Mungkin telahan saya kurang tepat, tapi keadaan begini biasa saya temui dan berlaku kepada saya. Ada benarnya...

Jawapan Arif begitu kerana soalan yang dibangkitkan oleh saya. " Arif habis SPM dulu sambung belajar ke mana ?'. Bila Arif menjawab begitu, saya rasa saya sudah buat silap kerana melupai siapa Arif dulu. Dan pada masa itu. Arif sedang berniaga ikan.

Dan kebetulannya, saya pun memang nak beli ikan. Pada hari itu, ikan yang dibeli sedikit sahaja kerana saya cuma tinggal tiga beranak sahaja. Buat apa beli banyak-banyak. Ikan free yang banyak dibawa balik. Tak nak ambil, takut menghampakan Arif kerana menolak pemberiannya. Itupun setelah berkali-kali menolak pemberiannya. Ikan tenggiri besar seeokor. Agaknya beratnya tiga kilo. Kalau sekilo RM 20.00, kiralah berapa. Ada lagi ikan besar seekor dan ikan-ikan kecil lain.

" Ambillah cikgu ikan ni. Saya beri hadiah kepada cikgu. Jasa cikgu ajar dan jaga saya di asrama , saya tak dapat balas. Saya akan ingat sampai bila-bila ". Itulah kali pertama dan terakhir pergi beli ikan kat pasar tu. Seganlah takut dapat ikan free lagi. Bimbang berjumpa Arif lagi .

Saya mendoakan agar Arif berjaya dengan kerjayanya.

No comments: